Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ – Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
68
(α) έχει ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση της καμπύλης ζήτησης του χοιρινού
κρέατος από D
1
σε D
2
στο διάγραμμα (β).
Συμπληρωματικά
είναι δύο (ή περισσότερα) αγαθά, όταν η κατανάλωση του
ενός απαιτεί και την κατανάλωση του άλλου (ή άλλων), για την ικανοποίηση
μιας ανάγκης. Για παράδειγμα ο καφές και η ζάχαρη, η φωτογραφική μηχανή
και το φιλμ, το βίντεο και η βιντεοκασέτα.
Η ζήτηση ενός αγαθού μεταβάλλεται προς την αντίθετη κατεύθυνση με τη
μεταβολή της τιμής ενός συμπληρωματικού αγαθού (ceteris paribus)
.
Για παράδειγμα, αν αυξηθεί η τιμή του καφέ, θα μειωθεί η ζητούμενη
ποσότητα του καφέ (ceteris paribus), όπως στο διάγραμμα (α), με αποτέλεσμα
να μειώσουν και τη ζήτηση της ζάχαρης (την οποία χρησιμοποιούσαν ως
συμπλήρωμα του καφέ), μετατοπίζοντας την καμπύλη ζήτησης από D
1
σε D
2
στο διάγραμμα (β). Βέβαια, τα παραπάνω θα συμβούν αν δεν υπάρξει
μεταβολή στους λοιπούς προσδιοριστικούς παράγοντες της ζήτησης για τον
καφέ και για ζάχαρη.
Μία υποθετική οικονομία παράγει δύο μόνον αγαθά, το Χ και το Ψ. Στον
παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται έξι συνδυασμοί ποσοτήτων των αγαθών Χ
και Ψ που παράγει η εν λόγω οικονομία, με δεδομένη την τεχνολογία
παραγωγής και χρησιμοποιώντας αποδοτικά (ορθολογικά) όλους τους
συντελεστές παραγωγής που έχει στη διάθεσή της.
D
Q
P
2
2
Q
1
Q
P
1
P
O
“ΚΑΦΕΣ”
“ΖΑΧΑΡΗ”
(α)
D
Q
P
4
Q
3
Q
3
P
O
(β)
A
B
Γ
Δ
2
D
1
Διαγράμματα: Συμπληρωματικά αγαθά
ΟΜΑΔΑ Γ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2009