Background Image
Previous Page  259 / 294 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 259 / 294 Next Page
Page Background

257

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας – Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ

β.

Η μείωση της προσφοράς οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην μείωση του

αριθμού των επιχειρήσεων, ενώ όλοι οι υπόλοιποι προσδιοριστικοί παράγοντες

της προσφοράς

(η αμοιβή της εργασίας W=800)

και η τιμή του αγαθού

παραμένουν σταθεροί (ceteris paribus). Όταν μειώνεται ο αριθμός των

επιχειρήσεων μειώνεται και η αγοραία συνάρτηση προσφοράς και

μετατοπίζεται η καμπύλη αγοραίας προσφοράς προς τα αριστερά.

O αριθμός των επιχειρήσεων μειώνεται από 5.000 σε 4.000 το οποίο

υπολογίζουμε ως ποσοστό μεταβολής:

2

1

1

1

1

4000 5000 1000 1

20%

5000

5000 5

 





    

 

Η μείωση της αγοραίας προσφοράς οφείλεται στην μείωση του αριθμού των

επιχειρήσεων και για το λόγο αυτό η αγοραία συνάρτηση προσφοράς θα

μειωθεί κατά το αντίστοιχο ποσοστό μείωσης του αριθμού των επιχειρήσεων

του κλάδου, δηλαδή θα μειωθεί κατά 20%.

1

1

20%

 

  

S

S

Q

Q

Τέλος, όπως αναλύθηκε ανωτέρω, η μείωση της προσφοράς θα προκαλέσει

μετατόπιση της αγοραίας καμπύλης προσφοράς προς τα πάνω και αριστερά,

καθώς σε κάθε τιμή θα προσφέρεται από τις επιχειρήσεις μικρότερη ποσότητα

του συγκεκριμένου αγαθού.

Οι συναρτήσεις ζήτησης και προσφοράς στην αγορά ενός αγαθού πρώτης

ανάγκης είναι

200 5

  

D

Q

P

και

120 5

  

S

Q

P

αντίστοιχα, όπου

D

Q

η

ζητούμενη ποσότητα του αγαθού,

S

Q

η προσφερόμενη ποσότητα και P η τιμή

του αγαθού.

ΟΜΑΔΑ Δ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2015

Με την προϋπόθεση ότι

όλες οι επιχειρήσεις του συγκεκριμένου κλάδου παραγωγής του

αγαθού έχουν την ίδια παραγωγική δυναμικότητα και την ίδια δομή κόστους παραγωγής

(όμοιες επιχειρήσεις),

δηλαδή κάθε μία επιχείρηση έχει την ίδια συνάρτηση προσφοράς,

μπορούμε να συσχετίσουμε την ποσοστιαία μείωση της αγοραίας συνάρτησης προσφοράς

του κλάδου με την ποσοστιαία μείωση του αριθμού των επιχειρήσεων

.