Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ – Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
8
4.
Η διαφήμιση.
Η διαφήμιση επιδρά ψυχολογικά στον καταναλωτή και του δημιουργεί την
επιθυμία απόκτησης αγαθών, δηλαδή δημιουργία αναγκών που διαφορετικά
δε θα υπήρχαν. Η τεράστια ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας και
κυρίως η τηλεόραση έδωσαν στη διαφήμιση τη δυνατότητα να πλησιάσει τον
καταναλωτή, ανεξάρτητα από ηλικία και να του "επιβάλλει" νέα προϊόντα,
αυξάνοντας τις ανάγκες του και οδηγώντας τον σε "υπερκατανάλωση".
Στον παρακάτω πίνακα δίνονται ορισμένοι συνδυασμοί ποσοτήτων παραγωγής
των αγαθών Χ και Ψ, που βρίσκονται πάνω στην Καμπύλη των Παραγωγικών
Δυνατοτήτων μιας υποθετικής οικονομίας.
Συνδυασμοί
Χ
Ψ
Α
0
700
Β
50
600
Γ
100
400
Δ
150
0
Ζητείται:
α.
Να υπολογιστεί το κόστος ευκαιρίας του αγαθού Χ σε όρους του αγαθού Ψ
για όλους τους διαδοχικούς συνδυασμούς. (Μονάδες 12)
β.
Να εξεταστεί (υπολογιστικά), με τη βοήθεια του κόστους ευκαιρίας, ποιος
από τους παρακάτω συνδυασμούς βρίσκεται επί, ποιος δεξιά και ποιος
αριστερά της Καμπύλης των Παραγωγικών Δυνατοτήτων.
i)
Χ=120 και Ψ=230
(Μονάδες 5)
ii)
Χ=60 και Ψ=560
(Μονάδες 5)
iii)
Χ=100 και Ψ=500
(Μονάδες 3)
Απάντηση:
α.
Εφαρμόζοντας τον τύπο του κόστους ευκαιρίας
X
ΔΨ
KE
ΔΧ
έχουμε:
Α Β
(A B)
Β Α
Ψ Ψ 700 600
KEx
2
Χ Χ 50 0
Β
Γ
(B Γ)
Γ
Β
Ψ Ψ 600 400
KEx
4
Χ Χ 100 50
Γ
Δ
(Γ Δ)
Δ Γ
Ψ Ψ 400 0
KEx
8
Χ Χ 150 100
ΟΜΑΔΑ Γ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2000