Background Image
Previous Page  8 / 294 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 294 Next Page
Page Background

7

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας – Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ

Β.1.

Να αναπτύξετε τις ιδιότητες της εξέλιξης και του πολλαπλασιασμού των

οικονομικών αναγκών.

(Μονάδες 13)

Β.2.

Να αναπτύξετε τους βασικούς λόγους που συντελούν στον

πολλαπλασιασμό και στην εξέλιξη των αναγκών.

(Μονάδες 12)

Απάντηση:

Β.1. Ιδιότητες των αναγκών:

α) Εξέλιξη

Ο όρος εξέλιξη αναφέρεται στη διαφοροποίηση των αγαθών που

χρησιμοποιούνται για την ικανοποίηση της ίδιας ανάγκης. Για παράδειγμα, την

ανάγκη του για θέρμανση ο άνθρωπος την ικανοποιούσε πολύ παλιά με φωτιά,

αργότερα με σόμπες – αρχικά ξύλου, μετά υγραερίου ή ηλεκτρικού ρεύματος

και στη σύγχρονη εποχή με καλοριφέρ ή κλιματιστικό μηχάνημα.

β) Πολλαπλασιασμός

Πολλαπλασιασμός των αναγκών σημαίνει δημιουργία νέων αναγκών. Για

παράδειγμα, η ανάγκη για τηλεόραση δεν υπήρχε για τον Έλληνα καταναλωτή

πριν το 1965, ενώ σήμερα υπάρχει σε κάθε σπίτι μια συσκευή τηλεόρασης.

Β.2.

Βασικοί λόγοι που συντελούν στον πολλαπλασιασμό και την εξέλιξη των

αναγκών είναι οι εξής:

1.

Η τεχνολογία.

Αποτέλεσμα της τεχνολογικής προόδου είναι η συνεχής ανακάλυψη νέων

προϊόντων. Από τα νέα αυτά προϊόντα, άλλα καλύπτουν περισσότερο

ικανοποιητικά τις ήδη υπάρχουσες ανάγκες, όπως η ηλεκτρονική φωτογραφική

μηχανή και άλλα δημιουργούν νέες ανάγκες, όπως ο ηλεκτρονικός

υπολογιστής.

2.

Η μίμηση.

Η έμφυτη τάση των ανθρώπων να μιμούνται τους άλλους συντελεί στη

δημιουργία νέων αναγκών. Για παράδειγμα, η κατανάλωση χριστουγεννιάτικων

δένδρων στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα μίμησης εθίμου άλλης χώρας.

3.

Η συνήθεια.

Η τάση των ανθρώπων να ζητούν την επανάληψη μιας απόλαυσης από τη

χρησιμοποίηση ενός αγαθού οδηγεί τελικά στην ανάγκη γι’ αυτό το αγαθό. Οι

άνθρωποι συνηθίζουν εύκολα σε νέα προϊόντα, όταν τα χρησιμοποιήσουν

αρκετές φορές. Ακούμε συχνά την έκφραση "το συνήθισα και μου έγινε

ανάγκη".

ΟΜΑΔΑ Β

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2000