Background Image
Previous Page  21 / 294 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 294 Next Page
Page Background

Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ – Αρχές Οικονομικής Θεωρίας

20

Συμπληρωματικά

είναι δύο (ή περισσότερα) αγαθά, όταν η κατανάλωση του

ενός απαιτεί και την κατανάλωση του άλλου (ή άλλων), για την ικανοποίηση

μιας ανάγκης. Για παράδειγμα ο καφές και η ζάχαρη, η φωτογραφική μηχανή

και το φιλμ, το βίντεο και η βιντεοκασέτα.

Η ζήτηση ενός αγαθού μεταβάλλεται προς την αντίθετη κατεύθυνση με τη

μεταβολή της τιμής ενός συμπληρωματικού αγαθού (ceteris paribus)

.

Για παράδειγμα, αν αυξηθεί η τιμή του καφέ, θα μειωθεί η ζητούμενη

ποσότητα του καφέ (ceteris paribus), όπως στο διάγραμμα (α), με αποτέλεσμα

να μειώσουν και τη ζήτηση της ζάχαρης (την οποία χρησιμοποιούσαν ως

συμπλήρωμα του καφέ), μετατοπίζοντας την καμπύλη ζήτησης από D

1

σε D

2

στο διάγραμμα (β). Βέβαια, τα παραπάνω θα συμβούν αν δεν υπάρξει

μεταβολή στους λοιπούς προσδιοριστικούς παράγοντες της ζήτησης για τον

καφέ και για ζάχαρη.

Τα δεδομένα του παρακάτω πίνακα αναφέρονται στην παραγωγή και στο

κόστος μιας επιχείρησης:

D

Q

P

2

2

Q

1

Q

P

1

P

O

“ΚΑΦΕΣ”

“ΖΑΧΑΡΗ”

(α)

D

Q

P

4

Q

3

Q

3

P

O

(β)

A

B

Γ

Δ

2

D

1

Διαγράμματα: Συμπληρωματικά αγαθά

ΟΜΑΔΑ Γ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2002