Background Image
Previous Page  20 / 294 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 294 Next Page
Page Background

19

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας – Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ

Να δώσετε τους ορισμούς των υποκατάστατων και των συμπληρωματικών

αγαθών (Μονάδες 5) και να εξηγήσετε με τη βοήθεια διαγραμμάτων πώς η

αύξηση της τιμής ενός αγαθού επηρεάζει τη ζήτηση ενός υποκατάστατου

αγαθού (Μονάδες 10), καθώς και πώς ενός συμπληρωματικού αγαθού

(Μονάδες 10).

(Μονάδες 25)

Απάντηση:

Υποκατάστατα

είναι δύο (ή περισσότερα) αγαθά, όταν το ένα μπορεί να

χρησιμοποιηθεί αντί του άλλου (ή άλλων), για να ικανοποιήσει την ίδια

ανάγκη. Για παράδειγμα, το βούτυρο και η μαργαρίνη, το μοσχαρίσιο και το

χοιρινό κρέας, τα σπίρτα και ο αναπτήρας.

Η ζήτηση ενός αγαθού μεταβάλλεται προς την ίδια κατεύθυνση με τη

μεταβολή της τιμής του υποκατάστατου αγαθού

. Για παράδειγμα, αν αυξηθεί

η τιμή του μοσχαρίσιου κρέατος, οι καταναλωτές θα μειώσουν τη ζητούμενη

ποσότητα μοσχαρίσιου κρέατος και θα το υποκαταστήσουν με το σχετικά

φθηνότερο χοιρινό, αυξάνοντας έτσι τη ζήτηση του χοιρινού. Η αύξηση της

τιμής του μοσχαρίσιου κρέατος (ceteris paribus) από Ρ

1

σε Ρ

2

στο διάγραμμα

(α) έχει ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση της καμπύλης ζήτησης του χοιρινού

κρέατος από D

1

σε D

2

στο διάγραμμα (β).

D

Q

P

2

2

Q

1

Q

P

1

P

O

“ΜΟΣΧΑΡΙΣΙΟ”

“ΧΟΙΡΙΝΟ”

(α)

D

Q

P

3

Q

4

Q

3

P

O

(β)

A

B

Γ

Δ

1

D

2

Διαγράμματα: Υποκατάστατα αγαθά

ΟΜΑΔΑ Β

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2002