17
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας – Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ
L
Q
VC
AVC
MC
4
160
20.000
125
-
5
200
25.000
125
125
6
220
28.000
127,27
150
7
225
29.500
131,11
300
Γνωρίζουμε ότι η
καμπύλη προσφοράς είναι το ανερχόμενο τμήμα της
καμπύλης του οριακού κόστους (MC) που βρίσκεται πάνω από την καμπύλη
του μέσου μεταβλητού κόστους (AVC).
Συνεπώς, ισχύει η σχέση ΜC
ανερχόμενο
= P
AVC
Παρατηρούμε ότι για Q
200
=200 το MC
200
=AVC
200
=125. Συνεπώς, συμπεραίνουμε
ότι η ελάχιστη τιμή στην οποία συμφέρει την επιχείρηση να προσφέρει προϊόν,
είναι η τιμή Ρ=125. Άρα, ο πίνακας προσφοράς της επιχείρησης είναι ο εξής:
Ρ
Q
s
125
200
150
220
300
225
Δ.2.α.
Δεδομένου ότι έχουμε 100 πανομοιότυπες επιχειρήσεις με βάση τον πίνακα
προσφοράς της επιχείρησης μπορούμε να κατασκευάσουμε τον πίνακα
αγοραίας προσφοράς πολλαπλασιάζοντας την Q
S
επί το πλήθος των
επιχειρήσεων:
Ρ
sAΓΟΡΑΙΑ s
Q Q 100
125
20.000
150
22.000
300
22.500
Παρατηρούμε ότι για την τιμή των 150 χρηματικών μονάδων, η αγοραία
ζητούμενη ποσότητα ταυτίζεται με την αγοραία προσφερόμενη ποσότητα και
είναι ίση με 22.000 μονάδες. Άρα, η τιμή ισορροπίας είναι
Ε
Ρ 150
και η
ποσότητα ισορροπίας
E
Q 22.000
Δ.2.β.
Ε Ε Ε
Σ.Δ. Ρ Q 150 22.000 3.300.000 χρηματικές μονάδες.
Δ.2.γ.
Στο σημείο ισορροπίας ισχύει ότι η Συνολική Δαπάνη των καταναλωτών
είναι ίση με τα Συνολικά Έσοδα όλων των επιχειρήσεων του κλάδου που
παράγουν και προσφέρουν το εν λόγω προϊόν.
Συνολική Δαπάνη Καταναλωτών 3.300.000
Συνολικά έσοδα ανά επιχείρηση
100 επιχειρήσεις
100
33.000 χρηματικές μονάδες
(επειδή οι 100 επιχειρήσεις που παράγουν το προϊόν είναι πανομοιότυπες)