157
Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών –
Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ
γ.
4
3
3
2
3
2
3
2
3
2
2
3
2 3
3
2
2
3
2
1
2
Ni
Ni
CC
CH C CH Na CH C CNa H
CH C CH H CH CH CH
CH CH CH H CH CH CH
CH CH CH Br
CH CHBrCH Br
Γ2.
2
3
3
3
3 2
3
3
3
3
:
:
: ( )
:
:
A CH C CH
CH C C CH
CH C MgC
CH CHO
CH CH CH CH
CH OMgC
Μία από τις πλέον δημοφιλείς εργαστηριακές ασκήσεις για τη διδασκαλία της
χημικής κινητικής περιλαμβάνει την αντίδραση:
( )
( )
( )
2( )
2 ( )
5 6
3 3
aq
aq
aq
s
l
IO I
H
I
H O
3
Δ1.
α.
Ποιο είναι το οξειδωτικό και ποιο το αναγωγικό σώμα; (μονάδες 2)
β.
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας αναφέροντας τις αντίστοιχες μεταβολές
των αριθμών οξείδωσης. (μονάδες 2)
Μονάδες 4
Δ2. Η παραπάνω αντίδραση πραγματοποιείται σε ρυθμιστικό διάλυμα
CH
3
COOH/ CH
3
COONa με pH = 5. Για να παρασκευαστεί το διάλυμα αυτό,
εργαζόμαστε ως εξής: σε 100 mL διαλύματος CH
3
COOH 24% w/v προσθέτουμε
στερεό CH
3
COONa και το διάλυμα αραιώνεται με νερό μέχρι τελικού όγκου 500
mL. Να υπολογίσετε τα γραμμάρια CH
3
COONa που απαιτούνται. Δίνεται για το
CH
3
COOH ότι Ka = 10
-5
.
Μονάδες 4
Δ3. Το ίζημα από την αντίδραση του ερωτήματος Δ1 εκπλύνεται με νερό και
ξηραίνεται. 0,01 mol από το ξηρό ίζημα εισάγεται σε δοχείο όγκου V και
θερμοκρασίας θ °C, που περιέχει ισομοριακή ποσότητα H
2
. Στη θερμοκρασία
αυτή το στερεό εξαχνώνεται και αποκαθίσταται η ισορροπία
ΘΕΜΑ Δ
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
2017