Background Image
Previous Page  217 / 306 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 217 / 306 Next Page
Page Background

Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ – ΑΕΠΠ

216

Το παιχνίδι τρίλιζα παίζεται με διαδοχικές κινήσεις δύο παικτών σε έναν

πίνακα Τ[3,3]. Οι παίκτες συμπληρώνουν εναλλάξ μια θέση του πίνακα,

τοποθετώντας ο μεν πρώτος το σύμβολο-χαρακτήρα ‘Χ’, ο δε δεύτερος το

σύμβολο- χαρακτήρα ‘Ο’. Νικητής είναι ο παίκτης που θα συμπληρώσει

πρώτος μια τριάδα όμοιων συμβόλων σε κάποια γραμμή, στήλη ή διαγώνιο

του πίνακα. Αν ο πίνακας συμπληρωθεί χωρίς νικητή, το παιχνίδι θεωρείται

ισόπαλο.

Α.

Να γράψετε πρόγραμμα στη «ΓΛΩΣΣΑ», το οποίο:

1. Να τοποθετεί σε κάθε θέση του πίνακα Τ τον χαρακτήρα ‘-’. (Μονάδες 2)

2. Για κάθε κίνηση:

α. Να δέχεται τις συντεταγμένες μιας θέσης του πίνακα Τ και να τοποθετεί

στην αντίστοιχη θέση το σύμβολο του παίκτη. Να θεωρήσετε ότι οι τιμές των

συντεταγμένων είναι πάντοτε σωστές (1 έως 3) είναι όμως αποδεκτές, μόνον

αν η θέση που προσδιορίζουν δεν περιέχει ήδη ένα σύμβολο παίκτη.

(Μονάδες 4)

β. Να ελέγχει εάν με την κίνησή του ο παίκτης νίκησε. Για τον σκοπό αυτόν,

να καλεί τη συνάρτηση ΝΙΚΗΣΕ, που περιγράφεται στο ερώτημα Β.

(Μονάδες 2)

3. Να τερματίζει το παιχνίδι, εφόσον σημειωθεί ισοπαλία ή νικήσει ένας από

τους δύο παίκτες. (Μονάδες 2)

4. Να εμφανίζει με κατάλληλο μήνυμα (πρώτος παίκτης/δεύτερος

παίκτης/ισοπαλία) το αποτέλεσμα του παιχνιδιού. (Μονάδες 2)

Β.

Να κατασκευάσετε τη συνάρτηση ΝΙΚΗΣΕ, η οποία θα δέχεται τον πίνακα

Τ και τις συντεταγμένες (Γ, Σ) μιας θέσης του πίνακα και θα επιστρέφει την

τιμή ΑΛΗΘΗΣ, αν υπάρχει τρεις φορές το ίδιο σύμβολο, σε τουλάχιστον μια

από τις παρακάτω περιπτώσεις:

1.

Στη γραμμή Γ.

2.

Στη στήλη Σ.

3.

Στην κύρια διαγώνιο (δηλαδή Γ=Σ).

4.

Στη δευτερεύουσα διαγώνιο (δηλαδή Γ+Σ=4).

Σε κάθε άλλη περίπτωση, η συνάρτηση να επιστρέφει την τιμή ΨΕΥΔΗΣ.

(Μονάδες 8)

Απάντηση:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Θεμα_4

ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

ΑΚΕΡΑΙΕΣ

: i, j, Γ , Σ, ΠΛ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ

: T[3,3]

ΘΕΜΑ 4

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2009