
Εκδόσεις ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ – ΑΕΠΠ
216
Το παιχνίδι τρίλιζα παίζεται με διαδοχικές κινήσεις δύο παικτών σε έναν
πίνακα Τ[3,3]. Οι παίκτες συμπληρώνουν εναλλάξ μια θέση του πίνακα,
τοποθετώντας ο μεν πρώτος το σύμβολο-χαρακτήρα ‘Χ’, ο δε δεύτερος το
σύμβολο- χαρακτήρα ‘Ο’. Νικητής είναι ο παίκτης που θα συμπληρώσει
πρώτος μια τριάδα όμοιων συμβόλων σε κάποια γραμμή, στήλη ή διαγώνιο
του πίνακα. Αν ο πίνακας συμπληρωθεί χωρίς νικητή, το παιχνίδι θεωρείται
ισόπαλο.
Α.
Να γράψετε πρόγραμμα στη «ΓΛΩΣΣΑ», το οποίο:
1. Να τοποθετεί σε κάθε θέση του πίνακα Τ τον χαρακτήρα ‘-’. (Μονάδες 2)
2. Για κάθε κίνηση:
α. Να δέχεται τις συντεταγμένες μιας θέσης του πίνακα Τ και να τοποθετεί
στην αντίστοιχη θέση το σύμβολο του παίκτη. Να θεωρήσετε ότι οι τιμές των
συντεταγμένων είναι πάντοτε σωστές (1 έως 3) είναι όμως αποδεκτές, μόνον
αν η θέση που προσδιορίζουν δεν περιέχει ήδη ένα σύμβολο παίκτη.
(Μονάδες 4)
β. Να ελέγχει εάν με την κίνησή του ο παίκτης νίκησε. Για τον σκοπό αυτόν,
να καλεί τη συνάρτηση ΝΙΚΗΣΕ, που περιγράφεται στο ερώτημα Β.
(Μονάδες 2)
3. Να τερματίζει το παιχνίδι, εφόσον σημειωθεί ισοπαλία ή νικήσει ένας από
τους δύο παίκτες. (Μονάδες 2)
4. Να εμφανίζει με κατάλληλο μήνυμα (πρώτος παίκτης/δεύτερος
παίκτης/ισοπαλία) το αποτέλεσμα του παιχνιδιού. (Μονάδες 2)
Β.
Να κατασκευάσετε τη συνάρτηση ΝΙΚΗΣΕ, η οποία θα δέχεται τον πίνακα
Τ και τις συντεταγμένες (Γ, Σ) μιας θέσης του πίνακα και θα επιστρέφει την
τιμή ΑΛΗΘΗΣ, αν υπάρχει τρεις φορές το ίδιο σύμβολο, σε τουλάχιστον μια
από τις παρακάτω περιπτώσεις:
1.
Στη γραμμή Γ.
2.
Στη στήλη Σ.
3.
Στην κύρια διαγώνιο (δηλαδή Γ=Σ).
4.
Στη δευτερεύουσα διαγώνιο (δηλαδή Γ+Σ=4).
Σε κάθε άλλη περίπτωση, η συνάρτηση να επιστρέφει την τιμή ΨΕΥΔΗΣ.
(Μονάδες 8)
Απάντηση:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Θεμα_4
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ
: i, j, Γ , Σ, ΠΛ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
: T[3,3]
ΘΕΜΑ 4
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2009