Background Image
Previous Page  113 / 220 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 113 / 220 Next Page
Page Background

112

ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΟΜΟΓΕΝΩΝ 2008

Κ

ῦρος γὰρ μέχρι μὲν δώδεκα ἐτῶν ἢ ὀλίγῳ πλέον ταύτῃ τῇ παιδείᾳ

ἐπαιδεύθη, καὶ πάντων τῶν ἡλίκων διαφέρων ἐφαίνετο καὶ εἰς τὸ ταχὺ μανθάνειν ἃ

δέοι καὶ εἰς τὸ καλῶς καὶ ἀνδρείως ἕκαστα ποιεῖν. Ἐκ δὲ τούτου τοῦ χρόνου

μετεπέμψατο ᾿Αστυάγης τὴν ἑαυτοῦ θυγατέρα καὶ τὸν παῖδα αὐτῆς· ἰδεῖν γὰρ

ἐπεθύμει, ὅτι ἤκουεν αὐτὸν καλὸν κἀγαθὸν εἶναι. Ἔρχεται δὲ αὐτή τε ἡ Μανδάνη

πρὸς τὸν πατέρα καὶ τὸν Κῦρον τὸν υἱὸν ἔχουσα. Ὡς δὲ ἀφίκετο τάχιστα καὶ ἔγνω ὁ

Κῦρος τὸν ᾿Αστυάγην τῆς μητρὸς πατέρα ὄντα, εὐθὺς οἷα δὴ παῖς φύσει φιλόστοργος

ὢν ἠσπάζετό τε αὐτὸν.

Ξενοφῶντος, Κύρου Παιδεία 1.3.1-2

ἡλίκος –η –ον

= συνομήλικος

μεταπέμπομαι

= στέλνω και προσκαλώ.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Γ.1. Να μεταφράσετε στη νέα ελληνική γλώσσα το παραπάνω κείμενο.

Γ.2.α. Να γράψετε τη δοτική ενικού των παρακάτω λέξεων: πάντων, τούτου,

θυγατέρα, παῖδα, ὄντα.

2.β. Να γράψετε τον ζητούμενο τύπο για κάθε έναν από τους παρακάτω ρηματικούς

τύπους του κειμένου:

ἐπαιδεύθη: το απαρέμφατο του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή.

ποιεῖν: το γ ενικό πρόσωπο του παρατατικού στην ίδια φωνή.

ἰδεῖν: το β ενικό πρόσωπο προστακτικής του ίδιου χρόνου και στην ίδια φωνή.

ἔχουσα: το γ πληθυντικό πρόσωπο ευκτικής του ίδιου χρόνου και στην ίδια φωνή.

ὤν: το α πληθυντικό πρόσωπο οριστικής του ίδιου χρόνου.

Γ.3. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων του κειμένου:

τῇ παιδείᾳ, διαφέρων, ἀνδρείως, αὐτῆς, ἰδεῖν.